شهر سکوت

iran manoto

شهر سکوت

iran manoto

بوتاکس؛ قاتل عاطفه


در مطب متخصصان پوست، بخش عمده ای از مراجعه کنندگان منتظرند تا نوبتشان شود و بوتاکس به صورتشان تزریق کنند تا از شر چین و چروک پوست خلاص شوند و زیبایی را تجربه کنند. ...بوتاکس؛ قاتل عاطفه - 1.exirs.org



ولی آیا می دانستید بوتاکس به مرور، توانایی خندیدن، اخم کردن، ابراز خوشحالی و عصبانیت و سایر واکنش های هیجانی را از شما می گیرد؟ نتایج مطالعه های متعدد نشان داده است که یکی از عوارض تزریق بوتاکس، عدم توانایی در ابراز حالات احساسی در چهره است.

بوتاکس که یک سم است، از باکتری ای به نام بوتولینیوم به دست می آید. این ماده از سمی که این باکتری تولید می کند، استخراج می شود. با تزریق بوتاکس به پوست صورت، عضلاتی که باعث ایجاد چروک در چهره می شوند به صورت موقتی فلج می شوند. ولی این عضله ها وقتی فلج می شوند دیگر هیچ حرکت دیگری نخواهند داشت پس افراد نمی توانند حالت چهره خود را نشان دهند و چهرهای یخ و سرد پیدا می کنند. چون این عضله ها، عضله های حالت دهنده صورت هستند و یک سرشان به پوست صورت وصل است و با کشیدن پوست صورت حالت غم، شادی و عصبانیت را در چهره ایجاد می کنند.

● بوتاکس علیه احساسات

محققان می گویند افرادی که به صورتشان بوتاکس تزریق کرده اند علاوه بر عدم توانایی در بیان حالات چهره حتی نمی توانند برخی از احساسات را نیز درک کنند و قدرت احساس برخی از احساسات در این افراد محدود خواهد شد. دلیلش هم این است که این افراد وقتی در شرایط احساسی غم یا شادی قرار می گیرند، عضله های صورتشان مانند افرادی که بوتاکس تزریق نکرده اند، نمی تواند تحریک شود بنابراین از این عضله های سخت و فلج شده، پیام های ضعیفی دریافت می شود.

یک گروه تحقیقاتی در آمریکا تلاش کرده اند احساسات افراد را پس از مشاهده یک فیلم غم انگیز بررسی کنند. به یک گروه از افراد بوتاکس در داخل چین های صورت تزریق شده بود. محققان مشاهده کردند افرادی که بوتاکس به صورتشان تزریق شده بود، نسبت به گروه دیگر حالات احساسی ضعیف تری از خود نشان دادند. محققان می گویند توانایی افراد برای نشان دادن غم یا شادی در چهره شان می تواند در درک عمیق تر احساسات در مغزشان نیز موثر باشد. افرادی که با تزریق بوتاکس، چین و چروک صورتشان را از بین برده اند نه تنها نمی توانند به راحتی غم یا شادی را در چهره شان نشان دهند بلکه در عین حال این احساسات را در مغز خود ضعیف تر نیز احساس می کنند. تصور محققان بر آن است که بیان چهره می تواند تجربیات حسی را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو توانایی محدود برای بیان احساسات چهره احتمالا محدودیت در احساس را در پی دارد.

جاشوا دیویس، روان شناس دانشکده برنارد نیویورک، می گوید: «فردی که بوتاکس تزریق کرده است، به اتفاقات احساسی مانند صحنه غم انگیزی در فیلم به طور طبیعی و مانند سایرین واکنش نشان نمی دهد و در ماهیچه هایی که بوتاکس به آنها تزریق شده، حرکت اندکی صورت می گیرد و بازخورد اندکی به مغز در مورد بیان چهره ارسال می کند.»

هنگام مشاهده فیلم افرادی که از بوتاکس استفاده کرده بودند در مقایسه با گروه مقابل کاهش شدیدی را در شدت بیان احساسات نشان دادند. یافته های این تحقیق با ایده ای که بیش از یک قرن پیش مطرح شد، مبنی بر اینکه بازخورد از بیان چهره به مغز می تواند بیان احساسات را تحت تاثیر قرار دهد مطابقت دارد.

● چروک ها از کجا می آیند؟

ریشه پیری پوست چیست؟ تماس با نور آفتاب؟ استرس زیاد؟ ظهور چروک های پوستی، فرآیند پیچیده ای است که مربوط به تغییرات سلولی، خالی شدن محتویات کلاژن پوست، کمبود هورمونی، آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و... است و در واقع تاثیری از مجموع چند عامل است.

خطوطی که بین دو ابرو ایجاد می شوند به علت انقباض و حرکت ماهیچه های آن ناحیه است که به مرور زمان رخ می دهد. در واقع این خطوط نشانگر احساسات ما هستند که روی چهره مان نقش می بندند. مثلا وقتی خشمگین یا ناراحت می شوید ابروهایتان را به هم می فشارید و ماهیچه های سطحی منقبض شده و پوست روی خود را چین دار می کنند. با گذشت سال ها در صورتی که این عمل مرتب تکرار شود باعث عمیق تر شدن این چین های موقت می شود و چین ها به صورت شکاف دایمی در می آیند. پوست زنان نسبت به پوست مردان لطیف تر است و این خطوط در چهره زنان بیشتر به چشم می خورد و دایمی تر هم می ماند.

● بوتاکس وارد می شود

بوتاکس یک پروتئین خالص شده و به دست آمده از نوعی میکروب به نام کلستریدیوم بوتولینوم است که برای کاهش و از بین بردن موقت خطوط اخم و خطوط چهره تجویز می شود.

طی درمان، مقادیر بسیار اندکی از دارو داخل ماهیچه های مسوول چین و چروک تزریق می شود. درمان معمولا حدود ?? دقیقه طول می کشد و نتایج درمانی معمولا سریع ظاهر می شود. بوتاکس که وارد ماهیچه می شود، با فلج کردن ماهیچه باعث شل شدن آن می شود و در نتیجه، چین وچروک روی پوست ماهیچه از بین می رود. بوتاکس فقط روی نواحی خاصی تزریق می شود و عضلاتی که باعث حفظ حالت کمانی ابروها هستند، دست نخورده باقی می مانند و در نتیجه باعث ظاهری زیبا می شود. بعد از تزریق، ۲ تا ۳ روز طول می کشد که تغییرات معجزه آسا دیده شود و بعد از ? روز حداکثر تغییرات را شاهد خواهیم بود. اثر درمان معمولا ? تا ? ماه باقی می ماند و با مرور زمان، اثر دارو کم شده و چین ها کم کم برمی گردند. بعد از ۲ تا ۳ سال درمان (که در فاصله های چند ماه از هم صورت می گیرد) دیگر نیاز به بوتاکس کم خواهد شد و می توان فواصل تزریق را هر ? تا ? سال کرد. بوتاکس با مکانیسم بلوک میانجی عصبی که باعث تحریک عضله می شود و انقباض عضلانی ایجاد می کند، عمل می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد